Sjal

Nu nyligen läste jag i Blondinbellas blogg sida där hon hade skrivit om sitt Islam arbete. Där hon hade pratat med en muslimsk tjej som bär Slöja.

Själv tycker jag att median har påvärkat mycket av människornas syn på vi muslimer som bär slöjja. Att vi är förtryckta att vi tvingas att bära vår slöjja. Men så är det inte, Man väljer själv om man vill bära slöja!

Jag kan börja med att berätta att jag tänkte mycket på min omgivnings reaktioner innan jag fattade mitt beslut. Jag tänkte på min familj, mina vänner, kompisarna i skolan, allt hade jag i tankarna. Jag visste vad jag ville men kände en viss oro.

Jag kan fortfarande komma ihåg första dagen i skolan efter att jag tagit på mig slöjan. Mina förvånade vänner, lärarnas frågor, kamraternas blickar.

Jag tog mitt beslut för ungefär 14 år sen och känner mig stolt över att bära slöjan och över att få representera något så fint som Islam. Jag kan bara se positivt på hur slöjan har påverkat mig och mitt liv. Jag vet att slöjan har givit mig större erfarenhet och starkare förtroende för mina val.

Det handlar inte bara om att täcka håret. Med slöjan tillkommer en garderob som ser annorlunda ut.
Att gå på stan blir en helt ny upplevelse. Du ser på kläder på ett annorlunda sätt, du tänker annorlunda. Du som inte har slöja du kan köpa en svart kjol till ett rosa linne, Men jag som har slöja måste tänka på ett alternativ till linnet, antingen en tröja under eller en annan tröja.

Jag är nu mycket stolt att jag bära min slöja och jag kommer insallah (om Gud vill) Att bära den tills den dag de lägger mig i graven.



Jag älskar bilden.

Kommentarer

Postat av: Valentina

Sv; tack tack:) Älskar det du skrev i ditt inlägg - " jag kommer insallah, Att bära den tills den dag de lägger mig i graven." Mycket bra skrivet tjejen!! kram



Datum: 2009-04-02, Tid: 02:15:01
Bloggadress: http://valentinabinakaj.blogg.se/
Postat av: Anonym

den representerar inte islam by the way, står inget i koranen om att kvinnan ska täcka sitt hår eller ansikte.. lär dig fakta först.



i 24:31 ber Gud kvinnorna att de ska använda deras täckning (khimar)(vare sig det är en klännin, en rock, en sjal, en skjorta, en blus, en scarf…o.s.v) för att täcka sitt bröst, inte sina huvuden eller hår. Om Gud ville beordra kvinnorna att täcka sina huvuden eller sina hår, skulle ingenting kunnat hindra Honom från att göra det. Men faktum kvarstår att Han aldrig gjorde det. Gud väntar heller inte på en 'lärd' person att rätta till orden för Honom!

Datum: 2009-04-02, Tid: 03:10:39
Postat av: Anonym

///trickyy.blogg.se

Datum: 2009-04-02, Tid: 03:11:02
Postat av: Stephanie

fin bild.

Datum: 2009-04-02, Tid: 08:21:55
Bloggadress: http://steffiis.blogg.se/
Postat av: summe

till dig som skrivit anonymt; Istället för att skriva numren där skriv hela ayan(meningen i koranen)först o inte delar av den. Och att det inte står ordagrant i koranen att du ska täcka ditt hår är bara en ursäkt som folk utan sjal använder som försvarsmekanism tycker jag. Självklart är det inte tvång på slöjan likasom det inte är tvång på något annat i Islam. Men att säga att det inte har med islam att göra är helt fel! Och det är inte bara en tradition dom lever kvar sen århundraden utan det är en del av islam om man väljer det.

Datum: 2009-04-02, Tid: 12:10:06
Postat av: Anonym





Tack tack. :)

Ja visst är hon. Min lilla prinsessa. :)

Hehe vad söt hon e som frågade så. :D (Om min dotter e en kompis)



Vad snällt av dig...kommer kolla din sida oxå dagligen. tycker den e väldigt intressant. :)

Jag hittade din sida genom famebloggers.

Är svensk men har ett turkiskt namn. och min "man" är turk.

Datum: 2009-04-02, Tid: 12:17:44
Postat av: Anonym

Till dig som säger att det inte står i koranen att kvinnan inte ska ha slöja: Det är DU som ska lära dig fakta, det står visst i koranen att kvinnan ska bära slöja! Har du ens läst koranen? Eller vill du bara trakassera en muslimsk kvinna helt i onödan??



LÄS: Hijaab för kvinnor: Nästa vers i Surah Noor säger: ''Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte bör visa mera av sina behag än vad som (anständigtvis) kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner...'' Koranen 24:31.



HATAR folk som skriver massa skit dom inte vet nåt om.



Förlåt Kevser att jag skriver det här, men personen som skrev är ju anonym så kan inte skriva till den.



Kram på dig!

Datum: 2009-04-02, Tid: 12:25:02
Bloggadress: http://aysegul.blogg.se/
Postat av: Sanna

Min vän bär slöja imot sin vilja. Tycker du hon ska ta av den eller fortsätta leva med den? Och varför måste man också täcka ben / armar ?

Datum: 2009-04-02, Tid: 16:58:29
Postat av: Sanna

Juste. Hur reagerar ens familj om en muslimsk tjej gifter sig med en svensk kille?

Datum: 2009-04-02, Tid: 16:59:28
Postat av: Du vet inte

Tjenare



hoppas allt är bra



vad säger du om att följa varandra via blogglovin?



Min blogg e riktigt jävla grym o din ser intressant ut?



Så vad tycker du om min idee?



Kram M

Datum: 2009-04-03, Tid: 01:04:57
Bloggadress: http://duvetintee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

RSS 2.0