Hamam Turkisk bad

För oss Turkar är hamam en traditionel bad som sträcker sig tusentals år tillbaka. Det viktigaste med hamam är att man blir väl genomskrubbad. Självklart skrubbar du inte dig själv. Det finns alltid en hamammästere som skrubbar dig fin tills du känner dig som ny. När man först kommer inte kan det kännas jobbigt. Efter som att det kan vara runt 40 grader.
När man är i ett hamam går man inte omkring naken, utan man har ett speciellt skynke på sig som skyler åtminstone delar av kroppen. Hela upplevelsen tar mellan två och fyra timmar. Man ska njuta i lugn och ro.
Och för den som vill ha den perfekta solbrännan kan sägas att här i en hamam förbereder man kroppen för att bli riktigt brun.

Jag har varit på många hamam i Turkiet. Efter som att det va ett bra tag sen så försökte jag att göra en hemma hamam till mig själv. Det blev inte exat som en riktig fast det blev bättre en inget alls. Jag fyllde badkaret med bara varmt kockhet vatten. Jag satt i de varma vattnet en stund tills jag kände att jag nästan inte kunde andas. Sen senare bad jag mamma skrubba min rygg. Det va så skönt. Jag kännde mig verkligen som ny. Detta ska jag göra oftare.



Kommentarer

Postat av: summe

de låter härligt...!

Datum: 2009-05-08, Tid: 15:28:55
Postat av: Tessan

ja hamam är underbart :D fast jag har bara varit på ett hittills, blev aldrig av förra sommaren för vi gjorde alldeles för mkt annat :P men i sommar då ska jag gå minst två gånger!! :D

Datum: 2009-05-08, Tid: 15:45:53
Bloggadress: http://hayal.se
Postat av: Natasha

fin blogg ! :)

jag var på turkisk hamam i marmaric i sommras, jag måste säga att det var en utav dom sämsta upplevelserna jag har haft :( ..

Datum: 2009-05-08, Tid: 19:26:52
Bloggadress: http://latimbella.blogg.se/
Postat av: Anonym

ohhh de skulle ja behöva nu...nä men de stinker sa mkt där...typ ägg

Datum: 2009-05-09, Tid: 22:29:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

RSS 2.0