Sen frukost

Idag sov jag ut lite. Jag va lite trött från igår dagen! Igår bjöd jag några av mina kusiner och gjorde börek! Vi alla hjälptes åt så att det skulle gå snabbt för annars kan det ta tid! Efter de gick jag hem till min store syster satta där till 24:00 sen kom jag hem och kunde bara inte sova...Den korta promenadvägen hem gjorde mig så pigg men jag lyckades att somna runt 03 tiden. Så det fick bli sen frukost för oss idag.
Jag hade lite deg kvar från igår dagen så ni vet hatar att slänga!!! Så idag stekte jag degen i olja det blir så gott. Det blir nästan som nybakat bröd fast stekt i olja.
Efter den goda frukosten  är det bara omöjligt att inte känna sig lite fet! Nu ska jag sitta och dega lite sen senare ska jag ut till parken. Idag kommer jag nog gå på en lång promenad. Känner att jag behöver det.






Deg!

1- Jäst
5 dl - Mjölk
3 msk - Olja
1 msk - Salt
10-12 dl - Mjöl 

Lägg förs i jästen, mjölken, salt och oljan rör om tills jästen har mjuknat.
Där efter häller du i 10dl mjöl och knådar det tills det blir en fin smet om det skulle bli för lite mjöl så är det bara öka med 2dl mjöl. När smeten är len och fin ska den få jäsa i 30 min under en duk.
Efter att degen har jäst klart är det bara att rulla degen i små bollar och platta till dem. Där efter är det bara att steka dem i låg värme i några min bägge sidorna. Sen är det bara att njuta av smaken

Förklaringen är kanske lite rutten men jag gör allt med ögonmått!  Testa och se det är inte så svårt som det låter.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback

RSS 2.0